måndag 12 mars 2012

Bok 6 - 10

Jag har hunnit läsa en del det senaste, det blir så när man själv är sjuk eller har sjuka barn som gör att man tillbringar hela dagarna i soffan. Ebba sov i min famn flera dagar när hon hade som högst feber.


Bok 6
Odjuret Roslund & Hellström
359 sidor

En man dömd för mord och grov våldtäkt av två barn rymmer från fängleset. Det dröjer inte länge förrän han begår ett nytt vidrigt brott. Boken handlar om jakten på mördaren och hur människor i omgivningen reagerar. Man får följa både fängelsepersonalen, fångarna på anstalten, polisen och den mördade flickans pappa.

Det är ganska många personer inblandade i handlingen och jag tyckte att det blev lite rörigt i början. Det var lite svårt att komma in i boken eftersom det ständigt dök upp nya personer och nya handlingar. Annars var boken spännande och gav en del att fundera över.


Bok 7, 8 och 9
Sågverksungen
371 sidor
Bricken på Svartvik
342 sidor
Sågspån och eld
367 sidor
alla tre skrivna av Vibeke Olsson

Har ni inte läst något av Vibeke Olsson så har ni missat något. Hon skriver historiska romaner som utspelar sig under allt från andra världskriget, Romarriket och Sverige. När jag var på bokrean ramlade jag över två böcker av henne Sågverksungen och Bricken på Svartvik. Ganska snart insåg jag att det fanns en tredje del som jag snabbt beställde.

Böckerna handlar om Bricken, en flicka som i första boken är 11 år och i sista strax över 20 år. Man får följa henne i det vardagliga livet på ett sågverk i slutet av 1800-talet. Hon får tidigt hjälpa till att försörja familjen precis som alla andra barn. En olycka gör att hon blir skadad för livet, men fortsätter att jobba ändå. Vi får följa hennes uppväxt till ung kvinna och hennes längtan efter eget hem och barn. Samtidigt får man en inblick i hur Sverige såg ut på den tiden. Det är bara drygt 100 år sedan, men människor svalt ihjäl i Sverige och när sågverksarbetarna strejkade skickades militären dit. Jag älskar historiska böcker och de här är lättlästa och lyckas vara både mysiga, spännande och sorgliga. Det är sådana böcker som man inte vill läsa klart för man vill helt enkelt inte att boken ska ta slut!


Bok 10 
Tempelbranden Catharina Ingelman Sundberg
399 sidor

Boken utspelar sig i Sverige på 1000-talet. Det är stridigheter mellan de som tror på asagudarna och de kristna. Vi får följa Åsa vars föräldrar blir dödade av kristna krigare när de vägrar byta tro. Åsa kommer till ett kristet hem som fosterbarn. Vi får följa hennes uppväxt och hur hon såsmåningom blir bortgift med en kristen man trots att hon själv tror på asarna. Det blir inte hållbart i längden och när det kommer till den stora uppgörelsen mellan de båda sidorna måste hon välja sida.

Jag tycker om historiska romaner som jag skrev tidigare, men jag tycker att den här blev lite rörig ibland. Det hände mycket som blev oavslutat eller som bara dök upp. Handlingen gick visserligen att följa ändå men jag hade ibland känslan av att tankar i boken blev oavslutade. Dessutom kan jag bli lite trött över att huvudpersonen i en bok eller en film alltid blir med barn när de har sex med "fel" man, samtidigt som jag förstår att det kan behövas för spänningen. Men riktigt så lätt är det ju inte att bli gravid.... Det är en helt okej bok, men jag har läst bättre med ungefär samma handling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar